Poiana Brasov poate deveni statiune de schi de nivel european

Comentariul facut de Maria Dragan cu privire la starea domeniului schiabil din Poiana Brasov m-a determinat sa fac publice demersurile noastre cu privire la initierea unui parteneriat public-privat cu Consiliul local din Brasov:
In prezent, facem demersuri pentru a aduce inca o data in atentia administratiei locale brasovene problema asocierii dintre S.C. Ana Teleferic S.A. si Consiliul Local Brasov, pentru dezvoltarea domeniului schiabil din Poiana Brasov, precum si pentru dezvoltarea infrastructurii aferente practicarii sporturilor de iarna din aceasta statiune montana.
Noi am formulat aceasta solicitare de parteneriat inca din anul 2004, cu intentia de a pune umarul la dezvoltarea comunitatii in care ne desfasuram activitatea. De altfel, in toata aceasta perioada, telegondola noastra a fost una dintre putinele investitii majore de natura sa contribuie la dezvoltarea turismului in statiunea Poiana Brasov.
Totodata, Ana Teleferic s-a numarat printre initiatorii proiectului de dezvoltare si modernizare a domeniului schiabil, elaborat la nivel de masterplan  de o firma de probitate profesionala internationala.
De asemenea, din initiativa noastra am inaintat demersuri privind deschiderea societatii de teleferice in vederea cooptarii de noi actionari publici si privati pentru conjugarea eforturilor financiare si pentru un aport de credibilitate in sustinerea programului de modernizare mentionat. In contextul economic actual, dezvoltarea turismului poate avea sanse reale de reusita, in conditiile in care potentialul existent este pus in valoare cu profesionalism si daruire.
Un prim pas ar putea fi echilibrarea balantei intre cheltuielile in devize ocazionate de turistii romani pe destinatiile turistice externe, pe de o parte, si veniturile rezultate din prestatiile interne pentru turistii din extern, pe de alta parte.
Pe segmentul de turism  cu motivatia  practicarii sporturilor de iarna (in special  schiul), exista destinatii focalizate in principal in arealul Valea Prahovei–Poiana Brasov, care au avut o traditie si o oferta relativ comparabile cu destinatiile externe. Infrastructura turistica a acestor statiuni s-a edificat in perioada anilor 70-80, corespunzator modelelor de dezvoltare de la acel moment. Intre timp, dinamica infrastructurii statiunilor de schi a cunoscut o evolutie exploziva in tarile de traditie, determinata de noile precepte privind schiul si de schimbarile climaterice, elementul de noutate fiind aparitia instalatiilor de zapada artificiala. Acest nou concept a facut posibila garantarea sezonului de schi si implicit un grad de ocupare constant pe toata perioada acestuia, in statiunile care si-au creat aceasta infrastructura. Date fiind cheltuielile mari de realizare a  retelelor si sistemelor de inzapezire, precum si reflectarea pozitiva a veniturilor pe ansamblul produsului turistic, pentru sustenabilitatea investitiilor  s-au dezvoltat parteneriate intre operatorii de turism privati (in special transportatorii pe cablu) si comunitatile locale.
Garantarea sezoanelor de schi si a calitatii partiilor si a serviciilor conexe au produs si mutatii in privinta preferintelor destinatiilor turistice, mutatii care se fac simtite din ce in ce mai mult si in piata noastra interna. Acest fapt a facut ca destinatiile mentionate localizate in Austria, Italia, Franta, Elvetia si mai nou Slovenia, Slovacia, Cehia, Bulgaria sa fie preferate si de schiorii romani, din ce in ce mai prezenti in aceste locatii in detrimentul destinatiilor interne.
Pe de alta parte, statiunea Poiana Brasov prezinta o istorie si o traditie competitionala in sporturile de iarna, iar Romania  va fi gazda Festivalului Olimpic al Tineretului European din 2013. In acest spirit, ne preocupa modul in care se va contura dezvoltarea  statiunii si am facut eforturi de aliniere a calitatii domeniului schiabil la cerintele si standardele tarilor cu traditie, dovada a preocuparilor noastre fiind si constructia instalatiei de telegondola Postavarul Expres.
Acest gen de parteneriat public-privat este o solutie care se aplica in toate tarile de traditie care combina valentele ambelor forme de proprietate prin dinamism si stabilitate.
Proiectul de modernizare a statiunii, amintit ceva mai sus, prevede 2 etape de dezvoltare:
• Etapa I,  in care sunt prevazute investitii in zona actualului areal al statiunii, preconizand 4 directii de actiune:
–    Largiri si lucrari de amenajare a partiilor existente, conjugat cu noi bretele de partii de legatura;
–    Constructia a inca 2 instalatii de telescaun care sa puna in valoare zona superioara a domeniului si partia Lupului in integritatea ei;
–    Sistem de inzapezire artificiala a intregului domeniu cu toata infrastructura si dotarea aferenta; lac de acumulare, captari de apa, alimentare cu energie electrica pentru noile puteri instalate, echipamente, automatizare;
–    Marirea capacitatilor de parcare in zona telefericelor si facilitarea accesului.
In aceasta prima etapa sunt preconizate investitii de cca 20 milioane euro care vor oferi conditii optime de schi pentru cca. 4500 de schiori, o crestere de 50% fata de maximul actual, afectat de inconfort si nesiguranta datorate aglomeratiei pe anumite zone.
Cel mai important este ca vom putea in acest fel sa garantam sezonul de schi si sa fidelizam  schiorii romani, care actualmente prefera destinatiile externe.
•Etapa  a II-a de dezvoltare preconizeaza extinderea domeniului schiabil spre zona Rasnov, cu posibilitati de conexiune la viitoarea autostrada Bucuresti-Brasov, asigurand prin teleferice si partii o varianta de acces in statiune mult mai rapida si nepoluanta. Aceasta etapa va insuma costuri de executie de cca. 25 milioane euro si va conduce la o crestere a capacitatii de schi la 6.000 schiori.
Investitiile preconizate vor creste gradul de atractivitate al statiunii Poiana Brasov in ansamblul ei, iar prin garantarea sezonului de schi se vor relansa valentele competitionale ale statiunii, prezenta instalatiilor de zapada artificiala reprezentand o conditie obligatorie impusa de Federatia Internationala de Schi.
Noi consideram ca formula parteneriatului public-privat este cea mai fezabila pentru a putea sustine cel putin cheltuielile aferente infrastructurii, dat fiind faptul ca o parte  din veniturile crescute pe intreg produsul turistic se va intoarce la bugetul local prin taxe si impozite, iar alta parte ca dividende.

7 Replies to “Poiana Brasov poate deveni statiune de schi de nivel european”

  1. Ai dreptate, George. Iata ca, din fericire, Camera Deputatilor tocmai a aprobat un proiect de lege privind trecerea in domeniul public al judetului Brasov a terenului necesar pentru construirea Aeroportului International Brasov-Ghimbav.

  2. Domnule Copos
    Sunt din Brasov, insa vad ca statiunea Poiana Brasov a deveit un conglomerat de vile si hoteluri. S-a distrs atata verdeata pentru moftul oamenilor cu bani.
    Poiana Mica este acuma santier. Mai jos de Ruia s-a intrat aproape in padure cu casele.
    O sa ajungem sa respiram beton, sa mancam beton si sa ne bucuram numa la beton.

  3. Buna, as dori sa aflu de ce partiile paralele cu bradul au fost abandonate deoarece aceste doua partii sunt foarte bune in general eu personal merg acolo si prefer spre exemplu fosta trambulina in detrimentul partiei bradul… Macar aceste doua partii ar putea avea legaturi cu partea superioara a muntelui..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *