Istoria unei povesti de succes

Adeseori sunt intrebat cum am decis sa intru in afaceri. Raspunsul e mai mult decat simplu: de voie, de nevoie.

Inceputul anului 1990 m-a gasit ca angajat (sef de departament) la Uniunea Asociatiilor Studentesti din Romania (UASR) si reprezentant al Romaniei la Federatia Internationala a Sportului Universitar (FISU). Schimbarile petrecute in structurile institutionale din Romania au condus la desfiintarea acestui post. Aveam, la acea vreme, doua posibilitati: sa caut un serviciu sau sa incerc sa reusesc in viata pe cont propriu.
Desi nu stiam nimic despre afaceri la acea vreme, avusesem ocazia ca, prin natura serviciului meu la UASR, sa calatoresc, intre 1980 si 1990, in aproape intreaga lume, asa ca eram deja familiarizat cu ceea ce inseamna economie de piata, cerere si oferta, concurenta libera. Asa ca am ales cea de-a doua varianta, deoarece am considerat atunci ca pot reusi, ca am calitatile pe care le presupune dezvoltarea unei afaceri pe cont propriu.
Am inceput cu o cofetarie deoarece, la momentul respectiv, pe aceasta piata era un mare deficit de diversitate si calitate; pentru aceasta prima investitie, n-am avut nici un capital, am apelat la un credit bancar, precum si la economiile pe care le aveam si care nu depaseau valoarea a o mie de dolari. Investitiile relativ diverse pe care le-am facut ulterior au fost raspunsul meu la oportunitatile pe care mi le-a oferit piata in diferite momente, raspuns bazat pe acel principiu strategic bine sintetizat in expresia populara “sa nu pui toate ouale in acelasi cos”. De asemenea, investitiile mele au urmat principiul potrivit caruia nu este suficient sa te implici financiar intr-o afacere, ci trebuie mai ales sa construiesti, sa aduci in acea afacere in primul rand munca si pasiune.
Cand a aparut, de pilda, oportunitatea cu produsele electronice si electrotehnice de larg consum, am intrat in aceasta afacere, pe care am extins-o la nivelul intregii tari, fara a neglija insa dezvoltarea primei afaceri, care depasise intre timp perimetrul acelei prime cofetarii, ANA CO, pe care o puteti gasi si astazi pe strada George Calinescu, in apropiere de Piata Dorobantilor. Investitiile in cofetarie, patiserie si panificatie s-au transformat astazi intr-o adevarata „uzina”, cu tehnologie de ultima ora, conceputa sa indeplineasca cele mai moderne standarde de calitate europeana.
Cand s-a pus problema privatizarii fabricii de motoare electrice de la Pitesti, n-am ezitat sa o cumpar, desi nu stiam prea multe despre motoare. Stiam insa ca implinirea unui om de afaceri o constituie productia, industria adevarata. Prin urmare, am creat conditiile necesare ca specialistii din aceasta fabrica sa poata sa arate de ce sunt in stare. Am initiat si sustinut un program amplu de investitii pentru modernizari – printre altele am importat o intreaga fabrica din Marea Britanie, cu liniile ei tehnologice cu tot – si acum S.C. ANA I.M.E.P. S.A. a ajuns intre primii patru jucatori din Europa in domeniul sau, cu export in tarile Uniunii Europene de peste 97% din productie.
Turismul a fost o alta provocare, intr-o tara atat de frumoasa ca a noastra. Am inceput cu fostul hotel Flora, aflat in partea de nord a Capitalei, pe care, practic, l-am reconstruit si l-am adus la nivelul de 5 stele, beneficiind de prestigiul marcii Crowne Plaza in cadrul unui contract de management incheiat cu lantul hotelier Intercontinental Hotels Group. Hotelurile Bradul, Poiana si Sportul, toate situate in Poiana Brasov, au fost si ele renovate in totalitate si aduse la standardul de 3 si 4 stele; in curand, in 2010, urmeaza sa derulam acolo o investitie importanta (inclusiv un spa ultramodern), menita sa sporeasca gradul de confort si de atractivitate al hotelurilor din Poiana. In acelasi timp, am cumparat si am adus la nivelul unei bune functionari transportul pe cablu, am finalizat constructia celei mai moderne instalatii de telegondola din Romania, care este totodata si una dintre cele mai bune din Europa, iar Partia Bradul a fost si ea prima din tara asigurata cu nocturna si cu tunuri de zapada artificiala. In prezent, negociem cu autoritatea locala realizarea unui parteneriat public-privat menit sa transforme Poiana Brasov, in cativa ani, intr-o statiune perfect compatibila cu standardele pe care le indeplinesc locatii europene de renume in turismul de schi si montan.
Divizia de turism a fost extinsa prin achizitionarea altor doua importante active in statiunea Eforie Nord, hotelurile Astoria si Europa, care, dupa o renovare totala, au fost aduse la nivelul de confort de 3, respectiv 4 stele. In perimetrul hotelului „Europa” a fost realizat si functioneaza in prezent centrul de sanatate „Ana Aslan Health Spa” – una dintre cele mai mari investitii de pe litoralul romanesc. Acestora li se adauga si marina „Ana Yacht Club”, cea mai moderna facilitate de acest fel din tara, capabila sa gazduiasca simultan peste 70 de ambarcatiuni, carora le asigura intretinere si securitate timp de 24 de ore pe zi. Ultima, dar nu cea din urma achizitie in materie de turism este hotelul bucurestean Athenee Palace Hilton – locatie de 5 stele care trece si ea printr-un proces investitional de anvergura, menit sa creasca potentialul acestei adevarate bijuterii a industriei hoteliere romanesti.
Au urmat apoi doua noi societati, ANA TRANS INTERNATIONAL, o companie de transporturi rutiere interne si internationale, si ANA MEP SDV, a carei activitate este complementara fabricii de motoare ANA IMEP.
Din tabloul oportunitatilor de afaceri ale holdingului ANA nu puteau sa lipseasca investitiile imobiliare, iar aceasta este o orientare relativ noua, pe care am adoptat-o incepand cu anul 2005. Primele rezultate ale investitiilor imobiliare sunt reprezentate de o cladire de birouri de clasa A+, data in folosinta in primavara anului 2007, si un bloc cu locuinte de lux care tocmai a fost finalizat in zona strazii Radu Beller din cartierul Dorobanti. Urmeaza alte proiecte de anvergura pentru realizarea unor investitii in domeniul constructiei de spatii de birouri si de ansambluri rezidentiale.
As vrea sa subliniez faptul ca toate proiectele mele investitionale s-au derulat in Romania. Toti banii mei sunt investiti aici, in tara noastra. Daca am facut bine sau nu, se va vedea mai tarziu. Eu consider ca am facut bine.
Acesta este tabloul general al companiilor ANA, al caror motto este: „Impreuna pentru mai bine!”.
In fine, in Clubul de fotbal RAPID Bucuresti am investit din trei motive. Primul, pentru ca iubesc sportul in general si fotbalul in special; al doilea, pentru ca iubesc Rapidul; iar al treilea si nu cel din urma, pentru ca admir suporterii Rapidului – oameni pentru care dragostea fata de acest club se transmite din generatie in generatie. Ce echipa romaneasca se mai poate mandri ca are trei-patru generatii de suporteri? Foarte putine, pentru ca putine au o traditie de peste 80 de ani, ca a Rapidului!
Aceasta este, pe scurt, povestea de succes pe care mi-a fost dat s-o traiesc. Poveste care ascunde nenumarate nopti nedormite, puterea de a strange din dinti si a trece peste esecuri, necesitatea luarii unor decizii curajoase in momente dificile. Dar, mai presus de toate, aceasta poveste vorbeste despre oameni, despre toti cei care au contribuit, intr-un fel sau altul, la succesul proiectelor pe care le-am initiat. De aceea, ori de cate ori voi fi intrebat care este secretul succesului meu, raspunsul va fi acelasi: oamenii, cei aproximativ 2.500 de membri ai marii familii ANA!

7 Replies to “Istoria unei povesti de succes”

  1. buna ziua,intr-adevar sunteti un om de succes si ati reusit cumva sa atingeti mai multe planuri.Personal insa sunt foarte dezamagita de ceea ce se intampla la munte .ma numar printre persoanele care stau la coada iarna la teleferic si care isi distruge skiurile pe partie.cel mai mult ma deranjeaza ca cei care au grija de partie si teleferic nu se deranjeaza decat cand ajungeti dumneavoastra acolo,deci in sistem ceausist,sau cel putin asa se vede din afara. Ati skiat cu siguranta pe partiile din Austria deci stiti cum trebuie intretinuta o partie,exclus conditiile meteo.intrebarea este daca tot ati facut ceva,de ce sa nu fie profesionist?repet,comparativ cu sistemul vechi este o imbunatatire dar personal nu ma pot multumi cu atat.
    multumesc

  2. Veti mai fi patron la Rapid din vara? Daca da ,ce planuri aveti pentru Rapid. Va multumesc !

  3. O poveste de succes al unui om de succes, desi tot observ pe la tv ca sunteti foarte afectat de criza totushi diversitatea afacerilor da posibilitatea de a obtine profitul estimat mai usor decat cazul in care v-ati fi acsat pe o singura categirie.

    Succes in continuare in tot ce faceti !

  4. frumoasa poveste
    doar ca lumea vede acum doar happy and-ul , linia trasa dupa zeci de ani de stres si nopti nedormit
    pentru asemenea realizari e nevoie de multa munca, ambitie, perseverenta si curaj

  5. Maria, observatiile pe care le-ai facut sunt foarte intemeiate si adevarate. Stiu si eu acest lucru si, de cativa ani buni, ne straduim sa initiem un parteneriat public-privat cu administratia locala brasoveana. Comentariul tau m-a determinat sa dau un raspuns detaliat, accesibil tuturor, pe care il vei gasi in postul “Poiana Brasov poate deveni statiune de schi de nivel european”.

  6. Buna ziua,
    Sunt si eu satmarean. Am 19 ani si am inceput cu micile mele afaceri, insa in 2011 vreau sa fac ceva nou. Impreuna cu cineva am construit o companie multinationala care peste 5 ani va fi cunoscuta in toata lumea si nu doar in Romania.
    Si pe langa aceasta companie care va avea succes inca din primul an, voi incepe sa construiesc si altele.
    Daca sunteti de acord sa va impartasesc cateva informatii despre o companie foarte profitabila, cum e Facebook-ul, atunci va rog sa-mi trimiteti un e-mail ca sa-l am. Iar cand va fi momentul lansarii am sa va invitam si pe dvs.
    Va duresc un calduros La Multi Ani!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *