Despre preţuri şi despre calitate

În presa din 3 decembrie 2012 a fost publicat un studiu intitulat „De ce nu aleg străinii să-şi petreacă Revelionul în România.” Printre altele, în studiu se arată că „preţurile mari practicate de hotelieri la munte, opţiunile limitate de agrement, dar şi majoritatea restaurantelor şi magazinelor închise în prima zi din noul an ţin turiştii străini departe de România de Revelion, potrivit agenţiilor de turism. Pe Valea Prahovei, un Revelion este mai scump decât în Elveţia şi costă cu 20-30% mai mult decât în Austria sau cu 40% mai mari decât în Bulgaria. Străinii ar putea fi atraşi de revelion aici cu tarife mai mici, mai ales la munte. Străinii nu vor să plătească 300-400 de euro doar pentru masa de Revelion la un hotel de cinci stele în Bucureşti. Preţurile sunt aşa de mari pentru că sunt dispuşi să le plătească românii, persoane publice şi diverse staruri şi starlete care vor să fie văzute”. Problema este ce servicii primeşti pentru banii aceştia: este relaţia calitate – preţ. Hotelurile deţinute de George Copos la Poiana Braşov sunt printre cele mai scumpe de la munte. „

Analiza este interesantă şi merită câteva scurte comentarii.
1.    Cred că premisa de la care se porneşte, aceea că există „români” şi „străini”, este forţată. În Uniunea Europeană, din câte ştiu eu, există doar „cetăţeni europeni”. UE este o structură anti – discriminare. Nu cred că Românii trebuie să fie consideraţi nici mai sus, dar nici mai jos decât străinii. Nu ne supra – evaluăm dar nici nu trebuie să ne sub – evaluăm.

2.    Din câte ştiu eu, în economia de piaţă preţurile nu se formează arbitrar. Aici acţionează legi obiective, dintre care una este „Legea cererii şi a ofertei”, lege pe baza căreia se stabilesc preţurile. Acestea nu sunt o creaţie artificială. Preţul pe Valea Prahovei sau la Poiana Braşov nu se stabilesc în funcţie de preţurile în Elveţia, Austria, Malta sau Dubai. Ele se stabilesc în funcţie de valoarea cu care hotelierii reuşesc să îşi vândă produsele: noaptea de cazare ori masa de Revelion. Dacă reuşesc să o vândă la un preţ corect, atunci eu aş spune: „Bravo lor”. Înseamnă că produsul este de bună calitate şi atât de interesant încât sunt oameni dispuşi să cumpere la acest nivel.

3.    Consider că preţurile Ana Hotels sunt corecte şi în concordanţă cu legile economiei de piaţă. Argument: toate locurile pe care le oferim noi pentru perioada de Revelion au fost deja vândute până la data de 25 noiembrie 2012. Înseamnă că preţurile sunt corecte. Poate că aceste preţuri îi miră pe unii. Pe alţii – nu. În economia de piaţă trebuie să se ofere produse adaptate fiecărei categorii sociale. Trebuie să existe produse la preţuri mici, pentru unii care caută aşa ceva, dar şi produse de calitate „premium”, pentru cei interesaţi.

4.    Cred că trebuie demontată mentalitatea că România trebuie să fie neapărat o „destinaţie ieftină”, pentru săraci. România poate fi şi o destinaţie care să ofere super – produse. Ce oferă în plus, spre exemplu, Dubai-ul, care este un deşert de nisip ? Cu ce este el mai spectaculos decât Poiana Braşov ? Şi totuşi Dubai-ul a ajuns o destinaţie foarte atractivă. De ce nu ar deveni şi România o astfel de destinaţie, unde produse de mare calitate să se epuizeze în câteva zile ?

5.    Concepţia mea este că atunci când oferi produse de bună calitate, aşa cum este cazul la Ana Hotels – care, în ultimii 3 ani, a investit peste 17 milioane de euro în hotelurile sale SPORT HOTEL & SPA şi BRADUL din Poiana Braşov – trebuie să oferi aceste produse la preţuri corespunzătoare calităţii lor. Trebuie ca preţul să reflecte calitatea produselor, iar acestea trebuie adaptate la cererea pieţei, adică să fie de o calitate fără cusur.

12 Replies to “Despre preţuri şi despre calitate”

  1. As putea raspunde la una dintre intrebari, vizitand atat Dubai-ul cat si Poiana Brasov de foarte multe ori (nu-i de mirare, fiind brasovean). Raspunsul nu v-ar face mare cinste. Poate un control mai strict al acestei presupuse “calitati” a serviciilor specifice hotelului Sportul ar fi de bun augur, eu facandu-ma de rusine cu respectiva locatie in fata unor clienti din alta tara.
    Oricum, asta ma intereseaza mai putin, din pacate sunt si rapidist, am o rugaminte, faceti-va un pustiu de bine si feriti-va de titulatura de “gropar” al Rapidului…

  2. ai distrus ceea ce iubim cel mai mult pe lumea asta..RAPID nu inseamna Copos sau Zotta..o sa va rupem picioarele tuturor celor care ati adus echipa in ”halul”asta…

  3. Domnule Copos daca e sa comparam Dubaiul cu Poiana Brasov e ca si cum am compara un BMW X6 cu Mitsubish Outlander. Sa fim sinceri sunt multe de facut in aceasta tara, si dragii nostrii de politicieni nu prea ajuta pe nimeni. Romania s-a transformat in bine in ultimii 23 de ani dupa caderea comunismului, dar sa fim sinceri nu putem compara cu Emiratele Arabe Unite nici peste 100 de ani. O tara care are sonda de petrol in curte nu credeti ca e cam greu de depasit ? nu mai zic ca este absolut imposibil. Cat despre preturile hotelurilor dvs sunt foarte corecte, nu trebuie nimeni sa se mire, confortul este garantat si ca orice om normal trebuie sa ceri un pret mai piperat pentru astfel de servicii.

  4. O mare parte din “piata”, vrea Rapidul in viata !
    O mare parte dintre “ei”, te respecta vrei – nu – vrei !
    Tine minte 9 cuvinte: “Din Poiana la Dubai – Rapidul este tot ce ai!

    Cu credinta si optimism,

    Un client, un rapidist…

  5. Domnule Copos,vrem si noi sa stim care mai este situatia la club, la ce sa ne asteptam pe viitor, cate ratari sa mai suferim.
    De ce nu clarificati odata situatia?
    Toata lumea vorbeste in presa despre Rapid , numai dvs. nu.
    In ultimul timp ati tratat clubul acesta numai cu indiferenta.
    Daca vreti sa vindeti Rapidul macar cautati pe cineva potent financiar sa preia clubul.

  6. Nea Copos, iti doresc in afaceri succesul pe care l-ai avut la Rapid, din cate am inteles incepand de astazi drumul matale cu clubul Rapid se desparte pentru totdeauna, sper sa fie asa. Clubul Rapid intra intr-o noua era, era renasterii, sper ca cel care te va inlocui sa conduca clubul responsabil si cu adevarata pasiune pentru ceea ce inseamna Rapidi. Iti urez drum bun !

  7. Tarifele lui copos si ale altora sunt speculative ! Nu le-a inventat el, in mod traditional ,Revelionul’ a fost foarte scump pe Valea Prahovei pentru ca cererea este foarte mare! Daca nu poti sa pastrezi tarife comparabile in tot timpul anului nu poti spune ca motivatia clientilor este calitatea ! Problema semnalata in articolul care a determinat reactial lui Copos este ponderea mica a turistilor internationali. Statisticile tuturor tarilor europene (UE) se refera distinctnla turisti ‘straini’, fara acordul lui copos inteleg … Mai este un indicator urmarit atent: balanta incasarilor si platilor din turism dar ma opresc aici …

  8. Rapidul,o echipa imprevizibila,agonia si extazul concentrate intr-un singur nume si un singur loc,stadionaul ,,Valentin Stanescu” Giulesti, a reusit sa dea dovada dealungul timpului de mult curaj dar totodata si de multa nebunie.Nebunia Rapidului de a se razvrati si de a-si pastra demnitatea in fata unui regim necrutator a fost acompaniata mereu de nebunii suporteri visinii.Acesti nebuni,printre care ma numar si eu,privesc impietriti orice miscare pe care dumneavoastra si intregul staff o faceti.Luand in vedere toate evenimentele anterioare,asi fi prea nebun sa ma gandesc la un viitor insorit,dar sper ca Rapidul sa supravietuiasca si la fel cum bunicul meu a fost primul care mi-a arat bucuria si nebunia pe care Giulestiul o impartaseste,sper ca si eu sa pot sa-mi duc copiii si nepotii pe Giulesti….

  9. Daca pretul reflecta calitatea produselor, precum spuneti, iar tarifele la hotelurile dvs. si la celelalte din tara sunt mult mai mici in restul anului decit in perioada Craciun – Revelion, asta cum se traduce? Ca in medie, pe tot anul, calitatea e mult mai slaba? Spuneti ca toate locurile au fost vandute. Asta inseamna ca sunt in Romania cateva sute se snobi cu bani care platesc pentru o vacanta in muntii nostri aglomerati si prafuiti doar ca sa fie vazuti. Triplati preturile, de sarbatori, va rog, si vor veni aceleasi creiere spalate.

  10. Mi-as fi dorit sa pot incepe politicos cu un “Buna ziua ” si sa inchei cu calduros “Sarbatori Fericite” ,dar consecintele faptelor si deciziilor “domnului” Copos au produs cicatricii adanci si proeminente pe inimile tuturor rapidistilor.
    Noi,rapidistii,am stiut intotdeauna sa tinem piept cu brio greutatilor,rautatilor,ironiilor venite din partea rivalilor sau persoanelor care nu simpatizau puritatea si farmecul acestui club minunat,insa niciodata nu ne-am fi asteptat sa fim macinati din “interior”.Lovitura pe care am primit-o are consecinte mult mai grave decat orice “directa” resimtita in plin de un pugilist pentru ca ne afecteaza nu doar fizic ci si moral.
    Incerc sa-mi imaginez cum puteti sa dormiti asa de linistit,cum puteti sa postati pe blog cu nonsalanta informatii despre premiile primite sau calitatile oferite de “afacerile” dumneavoastra in clipa in care ati adus atata agonie in sufletele tuturor rapidistilor.
    Logic , “afacerea” Rapid nu mai produce si trebuie sa moara,ce mai conteaza suporterii ,cei care nu se mai pot simti bucuria si linistea pe care le-o aduceau sarbatorile,cei care nu de putine ori au preferat sa insoteasca Rapidul in calatoria lui decat sa ramana alaturi de cei dragi,cei care au preferat sa plateasca o deplasare si sa cumpere un bilet decat sa duca acasa un buchet de flori sotiei sau o jucarie copilului,cine sunt ei?! Probabil doar elemente insignifiante pentru “domnul ” Copos.
    Cat timp “afacerea” Rapid era in floare si existau persoane interesate de cumpararea clubului,nu v-a lasat “inima” sa-l vindeti si acum ,cand este la greu,nu stiti cum sa va lepadati mai repede de el. Nu cunoasteti semnificatia expresiei “la bine si la rau”,.
    Cand inima este ranita doar sufletul vorbese,iar inima tuturor rapidistilor aplauda cu bataile ei din ce in ce firave.

    Va doresc sarbatori la fel de fericite ca ale rapidistilor

  11. am 53 de ani iar tatal meu are 82 de cate ori trec pe la el ma roaga cu lacrimi in ochi :
    -duma ma tata sa mai vad Giulestiul o data pana mor!
    -duma ma tata sa mai vad o data pana mor Rapidul!
    maine ma duc pe la el si o sa-i spun:
    -te duc tata sa vezi Athenee Palace iar cand s-o mai incalzii afara te duc la Eforie Nord sa vezi hotel Europa
    -pe Giulesti nu te mai pot duce sa vezi Rapidul tata ca nu mai este sa transformat precum un diamant ne slefuit in mainile unui om priceput intr-o piatra “pretioasa”
    iti multumim George Copos, noi Romanii stim sa ne bem paharul pana la fund ca nu degeaba zic occidentalii ca mamaliga nu explodeaza!
    Cand vei avea 82 sa recitesti randurile astea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *